Ajankohtaista

Hyvän mielen maja kesätauolla

Hyvän mielen maja on kesätauolla ajalla 23.6.-5.8.2016!

​Hyvän mielen majan väki toivottaa  kaikille leppoisaa ja rentouttavaa kesää!wink

Tervetuloa Hyvän mielen majaan!smiley

Hyvän mielen maja sijaitsee osoitteessa Karstuntie 2. Tule tutustumaan tiloihimme ja toimintaamme.
Parhaiten olemme paikalla ti-to klo 10-13 tai sopimuksen mukaan. Ikkunassa on pitkälle näkyvät teippaukset, joten meidät
 on helppo löytää. Näyteikkunasta voi myös lukea mitä meillä tapahtuu. 

Tervetuloa!  heart

Mielenterveyden ensipu® 1 ja 2 koulutukset
Oletko kiinnostunut oman ja läheisten henkisen hyvinvoinnin ylläpitämisestä ja mielenterveyden osaamisen vahvistamisesta? Koulutus soveltuu hyvin työyhteisöille, jotka haluavat huolehtia henkilökunnan hyvinvoinnista.

Syksyn kurssiaikataulu ilmestyy tänne loppukesästä.

Lohjan seudun mielenterveysseura järjestää myös mielenterveyden ensiapu -koulutusta tilauskoulutuksena työyhteisön omissa tiloissa. Kysy tarjousta! Ryhmän koko noin 10 henkilöä. Kesto 14 tuntia. Lisätietoja Hyvän mielen majasta: 050 308 0546 tai toimisto@lsmts.fi
 

Tukihenkilökoulutus ja tukikoirakkokurssi
Kevään koulutukset ovat alkaneet ja seuraavan kerran koulutamme syksyllä 2016.
Haluatko toimia vapaaehtoisena ja olla jonkun tukea kun hänen elämäntilansa sitä vaati? Kouluttautumalla tukihenkilöksi ja tukikoirakoksi tämä on mahdollista. Hakemus voi lähettää meille ympäri vuoden.

Hakemuslomake Tukihenkilö
Hakemuslomake Tukikoirakko

Vihdin kriisikeskuksen kriisivastaanotto lohjalaisille
Kriisivastaanotto kesätauolla 20.6.-31.7.2016. Vastaanotto keskiviikkoisin Hyvän mielen majassa klo 13–17,  vastaanottoaikojen varaukset numerosta 044 042 1354 klo 12–13. 
Keskustelemme kanssasi sinua itseäsi askarruttavista kysymyksistä luottamuksellisesti kannustavassa ilmapiirissä. Asiat selkiytyvät ja asettuvat mittasuhteisiin ja olo helpottuu.


 


 Lohjan seudun mielenterveysseura ryLiity jäseneksi

 


Fiksu satsaa mielenterveyteen!
Mielenterveys on mielen ja ruumiin tasapainoa ja hyvinvointia, mutta myös paljon muuta. Se on itsensä ja muiden arvostamista ja hyväksymistä puutteineen päivineen. Se on myös kykyä nauraa itselle ja kykyä sietää vastoinkäymisiä ja pettymyksiä. Rakentava vuorovaikutus ympäristön kanssa, taito käsitellä mieltä painavia vaikeita asioita sekä valmius oppia, joustaa ja sopeutua tukevat mielenterveyttä. 
Mielenterveyttä tukevat myös turvallinen ympäristö, mielekäs työ, hyvät ystävät ja läheiset ihmissuhteet. Elämänhallinta ja mielen hyvinvointi ovat tulosta sekä ulkoisista ja rakenteelllisista että itsestä riippumattomista tekijöistä.


Jos sinulla on itsetuhoisia ajatuksia
Puhu ajatuksistasi. Keskusteluapua voi saada esimerkiksi kriisipuhelimesta, terveyskeskuksesta, työ- tai opiskelijaterveydenhuollosta tai psykiatrian päivystyksestä. Tukinetissä voit kirjoittaa henkilökohtaiselle tukihenkilölle. Älä epäröi tarvittaessa hakeutua psykiatrian päivystykseen tai terveyskeskukseen. Ole avoin kaikelle avulle. Keskusteluavun ohella saattaisit hyötyä esimerkiksi psykoterapiasta tai lääkehoidosta, sillä itsetuhoisten ajatusten taustalla saattaa olla hoitamaton masennus. Yritä suuntautua tulevaisuuteen, ajatella yksi päivä, yksi viikko, kuukausi, vuosi ja niin edelleen eteenpäin. Jonain päivänä itsetuhoisista ajatuksista tulee yleensä menneisyyttä. Masennuksen oireet.pdf